سیام آذر ماه ۱۴۰۴، جمعی از اصحاب رسانه استان خوزستان، میزبان دکتر مجتبی سخنور، مدیر شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران استان خوزستان بودند. در این نشست صمیمانه و مفصل که در راستای پاسداشت هجدهمین سالروز تأسیس این نهاد تحولساز برگزار شد، دکتر سخنور با مرور دستاوردهای درخشان بانک، به تشریح چشمانداز، راهبردهای آینده و نقش بیبدیل مردم و رسانه در تبدیل این “نهال مهربانی” به “درختی تناور و اثرگذار” پرداخت. گزارشی که در پی میآید، تحلیلی جامع از این نشست و عملکرد بانکی است که “مهربانی” را نه شعار، که فلسفه وجودی کسبوکار خود میداند.
در آستانه هجدهمین سال فعالیت بانک قرضالحسنه مهر ایران، دکتر مجتبی سخنور، مدیر شعب استان خوزستان ، در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه استان خوزستان، ضمن تقدیر از همراهی مستمر رسانهها، آغازگر جلسهای مبسوط برای تبیین دستاوردها، چالشها و افقهای پیش روی این نهاد مالی انقلابی شد.
دکتر سخنور با اشاره به تاریخچه تأسیس بانک در ۲۲ آذر ۱۳۸۶، خاطرنشان کرد که شکلگیری این بانک، تجلی عینی و تأخیری اصلاح نظام بانکی مطابق با ایدئولوژی اسلامی پس از قانون عملیات بانکی بدون ربا (۱۳۶۲) بود. بانکی که امروز پس از ۱۷ سال، به گفته وی، نهالی است که به درختی تنومند با شاخههایی گسترده در جغرافیای ایران اسلامی تبدیل شده است.
مدیرشعب بانک مهر ایران استان خوزستان، مهمترین سرمایه و پشتوانه بانک را “مردم” دانست و اعلام کرد: «با افتخار اعلام میکنیم که از مرز ۲۲ میلیون مشتری گذر کردهایم؛ یعنی از هر چهار ایرانی، یک نفر میزبان بانک مهربانیهاست.» وی پرداخت ۲۷ میلیون فقره وام قرضالحسنه با کارمزد حداکثر ۴ درصد در این سالها را نماد عینی تحقق مأموریت بانک برشمرد.
سخنور به تحول چشمانداز بانک اشاره کرد و گفت: «اگر ابتدا راهبری اکوسیستم قرضالحسنه در کشور مدنظر بود، امروز بانک به دنبال نقشآفرینی بینالمللی و تبدیل شدن به قطب بانکداری قرضالحسنه در منطقه برای تحقق اقتصاد عادلانه است. این بانک مسیر خود را با صلابت طی میکند تا در تراز انقلاب اسلامی، به حکمرانی مطلوب کمک کند.»
وی با تأکید بر ریشهدار بودن فرهنگ قرضالحسنه در آموزههای دینی و سنت ایرانی-اسلامی، به بیان تمایزات آن با صدقه پرداخت و توضیح داد: «قرضالحسنه بینهایت است. چون ضمن کمک، تعهد بازپرداخت ایجاد میکند و این تعهد، انگیزه و تحرک اقتصادی برای وامگیرنده به ارمغان میآورد. ما دنبال آن هستیم که این اقیانوس مهربانی را پهناورتر کنیم.»
ایشان، نقش رسانهها را در این مسیر کلیدی خواند و خطاب به اصحاب رسانه گفت: «امروز کشور بیش از هر زمان به امید، خودباوری و انسجام نیاز دارد. انتظار ما از شما به عنوان فرهنگسازان، پرهیز از تیترها و تحلیلهای تفرقهآمیز و انعکاس واقعیتها و کارهای خوبی است که در کشور در جریان است.»
سخنور در بخشی از سخنانش به شاخصهای درخشان عملکرد مالی بانک اشاره کرد: «نرخ کفایت سرمایه بانک همواره بالاتر از استانداردهای جهانی (در حال حاضر ۹.۲%) بوده و بانک هرگز زیانده نبوده است. در سال گذشته با سود خالص حدود ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان، رتبه چهارم سودآوری در نظام بانکی را کسب کردهایم.»
وی افزود: «همچنین با وجود داشتن تنها ۵۳۰ شعبه در کشور، بانک مهر رتبه چهارم پردازش تراکنشهای شتاب کشور (با سهم بیش از ۹%) و رتبه نخست بهرهوری نیروی انسانی (کمترین سرانه نیرو) را در اختیار دارد. اینها حاکی از مدیریت دقیق و هوشمندانه منابع است.»
در بخش دیگری از گزارش عملکرد، دکتر سخنور پرداخت بیش از ۳.۵ میلیون فقره وام تنها در ۹ ماهه سال جاری و وصولی حدود ۹۹.۶۵ درصدی اقساط را نشانه اعتماد و تعهد مشتریان و اثربخشی مدل کسبوکار بانک دانست. وی تأکید کرد بانک هیچگاه دچار ناترازی یا اضافه برداشت از بانک مرکزی نشده و فعالیت بنگاهداری ندارد.
مدیر شعب استان خوزستان، رویکرد آیندهنگر و تحولمحور بانک را در قالب «برنامه راهبردی سهساله» تشریح کرد که سه محور اصلی دارد: ۱- بانکداری اجتماعی ۲- بانکداری خرد و اصناف ۳- بانکداری شرکتی و جامع. هدف نهایی، ارائه تمامی خدمات به صورت برخط و تحول در ابعاد مختلف کسبوکار قرضالحسنه است.
سخنور به معرفی برخی از طرحهای نوآورانه بانک پرداخت. در حوزه اصناف، طرحهایی مانند «نارون»، «سرو» و «توسکا» با سقف وام تا ۲ میلیارد تومان و کارمزد ۴% معرفی شدند که با هدف کاهش هزینه تأمین مالی کسبوکارها و رونق اقتصادی طراحی شدهاند.
در حوزه بانکداری خرد، طرحهای «نیلوفر» (با سقف ۵۰۰ میلیون تومان و امکان انتقال امتیاز) و «ارکیده» (برای نیازهای فوری با کارمزد ۲%) به عنوان طرحهای پیشرو در نظام بانکی کشور معرفی شدند. در حوزه بانکداری اجتماعی نیز طرحهای متنوعی مانند «نورا» با کارمزد صفر درصد برای اقشار مختلف مردم در حال اجراست.
ایشان از پیگیری اخذ مجوزهای جدید (مانند خدمات ارزی و ضمانتنامه) برای ارائه خدمات به اشخاص حقوقی و شرکتهای بزرگ خبر داد و گفت: «در حال حاضر با بیش از ۷۰ سازمان و شرکت بزرگ در استان خوزستان همکاری داریم و آمادهایم با اخذ مجوزها، خدمات خود را به خود این شرکتها نیز گسترش دهیم.»
سخنور، مسئولیت اجتماعی بانک را فراتر از فعالیتهای مالی برشمرد و به اقداماتی مانند کمکهای مؤثر در دوران کرونا، ساخت و تجهیز مراکز درمانی و آموزشی، کمک به سیلزدگان و ایفای نقش در طرحهای حمایتی مسکن اشاره کرد.
در بخش پایانی سخنان اصلی، دکتر سخنور با اشاره به سهم حدود ۶ درصدی بانک از نقدینگی استان خوزستان (با حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع)، این موفقیت را در شرایطی حائز اهمیت دانست که بانک تنها مجوز جذب سپرده قرضالحسنه (بدون پرداخت سود) را دارد و با بانکهای بزرگ و قدیمی رقابت میکند.
وی در پایان بر سه اصل «صداقت»، «شفافیت» و «تکریم مردم» به عنوان پایههای موفقیت بانک تأکید کرد و گفت: «همه چیز ما از مردم است. اگر مردم را حفظ کنیم، همه چیز محقق خواهد شد. این همراهی مردم، پاسخ هوشمندانه آنان به صداقت و خدمتگذاری است.»
در ادامه جلسه و طی پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه، دکتر سخنور به سوالات مختلفی پاسخ گفت. وی با اشاره به رشد ۴۵ درصدی مصارف بانک در استان خوزستان و کسب رتبه نخست در این شاخص، آن را نشانه اعتماد مردم و اثربخشی خدمات بانک دانست.
وی همچنین از اصحاب رسانه درخواست کرد با دقت و ظرافت بیشتر در نگارش اخبار و عناوین، به انتقال دقیق دستاوردها و پیام بانک به جامعه کمک کنند و از به کار بردن عناوین نادرست برای بانک (مانند مهر اقتصاد) خودداری نمایند.
مدیرعامل بانک در پاسخ به سوالی درباره تنوع طرحها، خاطرنشان کرد که تمامی طرحهای بانک بر پایه عقد قرضالحسنه و در راستای پاسخگویی به نیازهای متنوع اقشار جامعه از جمله مشاغل خانگی، کشاورزان، بازاریان و کارمندان طراحی شدهاند.
وی چشمانداز آینده را دستیابی به مرز ۵۰ میلیون مشتری و تأمین مالی ارزانقیمت تمام فعالان اقتصادی کشور بر بستر قرضالحسنه ترسیم کرد و ابراز امیدواری نمود که با همکاری همه جانبه، این بانکداری مهربانانه، طلایهدار مدیریت تورم، ایجاد اشتغال و تحقق رفاه در ایران اسلامی باشد.

















